Wat steek je in de brooddoos van je kind ?

Brood
Enkele sneetjes brood (liefst bruin of volkorenbrood) of volkoren- en multigranenpistolets met een beetje zachte margarine. Er is bruin brood in allerlei vormen en smaken. Variatie is lekker en gezond. Luxebroodjes zoals sandwiches en of koffiekoeken bevatten doorgaans meer vet en minder vezels. Geef ze daarom maar af en toe mee in de brooddoos.

Beleg
Zoals bij het ontbijt kan het brood voor de helft belegd zijn met een hartige toespijs (bv. kaas en magere vleeswaren) en voor de andere helft met een zoete toespijs (bv. confituur, stroop). Vers fruit als beleg is ook lekker zoet en tevens gezond (bv. peer, aardbeien, banaan).
Af en toe een boterham met choco of chocolade kan, maar maak er geen dagelijkse gewoonte van. Wees matig met beleg: beleg hoort thuis tussen een dubbele boterham.

Koop je een broodje, ga dan niet systematisch voor broodjes met allerhande mayonaiseslaatjes. Kies bij voorkeur bruin of volkorenbrood, mager beleg en een ruime portie rauwkost.

Groenten
Groenten brengen kleur in de brooddoos en zorgen ervoor dat jongeren makkelijker aan de dagelijks aanbevolen groenteportie komen. Er zijn mogelijkheden in overvloed: een tomaat of een paar kers-tomaatjes, een stuk komkommer, een rauwe wortel, reepjes paprika of radijsjes

 

SMAKELIJK !


Terug